טיפול חניכיים בלייזר

מחלת חניכיים הינה מחלה כרונית המתפתחת באיטיות. מחלת חניכיים קבלה את שמה עקב מראה, צורה וצבע חניכיים בזמן מחלה, אבל הבעיה האמיתית היא מתחת לחניכיים, בעצם התומכת בשיניים.
גורמי המחלה הינם חיידקים. למערכת החיסונית תפקיד חשוב ביותר בטיפול בחיידקים פאתוגניים (גורמי מחלה) ומכך ברור שהשפעת החיידקים שונה באנשים שונים (כמו בכל מחלה אחרת).

תוצאות של מחלת חניכיים הינן:

  • רקמת חניכיים פגועה (דלקתית)
  • הרס הסיבים המקשרים בין השן לחניכיים והווצרות “כיסים” בין השן לחניכיים
  • אובדן תמיכה גרמית (תמיכת עצם) בעקבות ספיגת העצם
  • אבדן שיניים

רוב החיידקים מעוררי מחלת חניכיים נמצאים, חיים ומתרבים בפלאק (שאריות מזון) המצטבר על השיניים ובאבנית שהינה למעשה פלאק בתוספת סידן מהרוק. חיידקים נוספים נמצאים בתוך רקמת חניכיים דלקתית.
הטיפול במחלת חניכיים מתמקד בסילוק חיידקים גורמי המחלה וריפוי ושיקום רקמת חניכיים חולה והעצם התומכת בשיניים

שלב ראשון בכל טיפול במחלה וכך גם במחלת חניכיים הינו סילוק גורמי המחלה. סילוק פלאק אפשרי באמצעות מברשת שיניים בתנאים ביתיים. את האבנית צריך להסיר במרפאת שיניים והאחראית על כך בד”כ היא שיננית. אפשר להסיר את האבנית גם באמצעות לייזר וזה כבר תפקידו של רופא שיניים שברשותו לייזר מתאים:  FOTONA LIGHTWALKER   יתרונו של הלייזר היא בכך שקרן לייזר גם משמידה חיידקים בזמן הטיפול ולא רק מעיפה אותם לכל עבר כמו בטיפול מכאני או אולטרסוני רגיל.

סילוק אבנית תורם רבות להפחתת המחלה אך השלב הבא הוא טיפול ברקמה שכבר נפגעה וניסיון לשקמה. שוב השלב ראשון הוא סילוק רקמה פגועה שלא ניתנת לשיקום וסילוק חיידקים מעוררי המחלה. קרן לייזר מבצעת את שתי הפעולות בו זמנית וביעילות שאין דומה לה.

מחלת חניכיים יכולה להופיע ולהתגלות בלשבים שונים וכמו בכל מחלה כדאי לגלות אותה מוקדם. ככל שנגלה את המחלה מוקדם כך קל יותר לטפל בתוצאות המחלה וכ”כ לעכב את התפתחותה. נדירים המקירם בהם אפשר לעצור את מחלת החניכיים. בד”כ ניתן להאט את התקדמות המחלה.

בעבר היה מקובל מאוד לבצע ניתוחי חניכיים כטיפול הכרחי לטיפול במחלת חניכיים. הבנת תהליכי המחלה וגורמיה הביאו לירידה משמעותית במספר ניתוחי החניכיים. התפתחות תכשירים, טכנולוגיות כמו FOTONA LIGHTWALKER ושיטות רפואיות חדשות הגדילו בצורה משמעותית את הטיפולים השמרניים במחלת החניכיים והצלחת הטיפול עלתה בעקבות כך. ניתוח חניכיים כבר לא הטיפול הנפוץ ביותר כפי שהיה בעבר הלא רחוק.

הסבר קצר על ניתוח חניכיים הכרחי כאן. המטרה של הניתוח הינה סילוק רקמה דלקתית פגועה וסילוק חיידקים מעוררי המחלה. למעשה חותכים, מקצרים את גובה החניכיים ובכך מקטינים את הכיס למימדים הרגילים (1-2 מ”מ) אך בעקבות קצור גובה החניכיים נחשף חלק משורש השן שקודם היה מכוסה ע”י חניכיים. יש לכך השלכות עתידיות כגון: רגישות יתר לקור, חום ומגע, התפתחות עששת באזורי שורש שנחשפו.

למה עושים זאת? אמרתי כבר קודם שהרס הסיבים המקשרים בין שן לחניכיים יוצרים כיסים. כיס נורמלי, בריא הינו 1-2 מ”מ. מברשת שיניים יכולה לנקות כיס זה בקלות. מעל מספר זה המצב לא תקין. מעל עומק 5 מ”מ אנחנו עמוק במחלה. מברשת שינים או כל אמצעי ניקוי ביתי נוסף לא מסוגלים לנקות את שאריות המזון הנכנסות לתוך כיס זה. שאריות המזון נשארות בכיס, נרקבות שם והחיידקים חוגגים. עכשיו הכל תלוי במנגנוני הגנה של הגוף כנגד מספר הולך ועולה של החיידקים בעקבות שפע מזון אשר בתוך הכיס. בשלב זה הברירה היחידה היא התערבות רפואית ככירורגית.

סלוק גורמי המחלה, החיידקים, באמצעות קרן לייזר הוא האמצעי היעיל ביותר הקיים היום. למעשה זהו ניתוח בלי ניתוח. סיבי הלייזר המעבירים את הקרן מגיעים לתוך החניכיים ומחסלים את החיידקים ומסלקים את החניכיים המודלקות בוזמנית. אותו הסיב גם מסיר את הפלאק והאבנית מהשן. כל האזור אשר בו קרן לייזר נוגעת נשאר מחוטה (כמעט סטרילי). פשטות הטיפול נוחה במיוחד עבור המטופל שכלל לא מרגיש אחרי “ניתוח”. אנרגית אור של לייזר מעודדת ריפוי תאים ולכן ריפוי אחרי טיפול בלייזר מהיר ואיכותי בהרבה מאשר אחרי סכין ואמצעים מכניים אחרים.

כמו כל טכנולוגיה חדשה גם לטכנולוגית לייזר נדרש זמן להבשיל ולהגיע להוכחות יעילות. הוכחות אלה קיימות באלפי מחקרים מכל העולם.
הגיע הזמן שגם בישראל רופאי שיניים יבינו שזה העתיד. זה יגיע בכל מקרה, כי כל דבר שקיים בארה”ב מגיע לישראל באיחור של כמה שנים.

הפרסומים המופיעים נגד רפואת שיניים בלייזר הינם בלתי אחראיים ומבוססים על בורות , חוסר ידע, מידע לא עדכני ולפעמים אפילו שקרים.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

נשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה – שלח הודעה או חייג: 077-2222272

דילוג לתוכן