דרכי טיפול מתקדמים במחלת חניכיים

מחלת חניכיים הינה מחלה דלקתית והיא הנפוצה ביותר בקרב האוכלוסייה, כאשר כ80 אחוז מהאנשים עשויים לחלות בה. אם מאבחנים את המחלה בשלב בו הדלקת רק מתחילה, ניתן לטפל בקלות על ידי הסרת אבנית ושמירה קפדנית על גהות חלל הפה. לכן, נתון זה אינו צריך לעורר דאגה, כיוון שמרבית האנשים יחלו בה באופן זמני והיא תחלוף במהרה. אולם, במידה ולא מטפלים כראוי, זה לא יחלוף כפי שבא, ותיתכן מחלת חניכיים כרונית.

בשל העובדה כי מחלת חניכיים מקורה בחיידקים, עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לבריאות הפה. כלומר, החיידקים פוגעים ברקמות ובעצמות התומכות בשן, וכאמור, ניתן להגיע למצב של איבוד שיניים. יתרה מכך, על פי מחקרים, במידה ולא עושים טיפול במחלת חניכיים, הסיכון הוא לא רק עבור בריאות הפה, אלא ישנו איום על בריאות הגוף בכללותו. מחלת חניכיים כרונית גורמת לחיבור רופף בין רקמות תומכות שיניים לבין השיניים עצמן, ובכך עלולים לחדור חיידקים מחלל הפה אל מחזור הדם. כך, נוצר מצב דלקתי העלול לגרום למחלות מסכנות חיים, כגון מחלות לב, זיהומים בדרכי הנשימה ועוד.

קיימים מגוון גורמים המובילים למחלת חניכיים כאשר אחד מהם הוא היגיינה לוקה בחסר של חלל הפה, כאמור, ניקוי לא מספק או אי ניקוי כלל. הרובד החיידקי שנוצר נקרא פלאק המהווה שכבה עדינה חסרת צבע אשר ניתן להסירה במהלך צחצוח ניקוי שיניים, לפני שמתקבעת והופכת לאבנית. במידה ולא מסירים אותה כראוי, היא תיצור ריאקציה תגובה מקומית דלקתית.

 

גורמים נוספים העשויים להוביל למחלות חניכיים:

  1. עישון.
  2. מתח נפשי.
  3. מחלות רקע כגון סכרת.
  4. נטילת תרופות קבע למחלות כרוניות, כגון לחץ דם.
  5. סיבוכי היריון כגון רעלת היריון.

במרבית המקרים, מחלות חניכיים הן גנטיות. לכן, אם ידוע כי בקרב בני המשפחה הגרעינית נוטים לחלות במחלות חניכיים, יש סיכויים גבוהים כי גם יתר בני המשפחה יחלו בה בשלב מסוים. במידה וזה המצב, יש לבצע הקפדה יתרה על היגיינת הפה, שגרת בדיקות אצל רופא השיניים והשיננית. זאת ועוד, ידוע כי מחלות החניכיים נפוצות יותר אצל אנשים מבוגרים, אולם, במקרים בהם מדובר בגנטיקה, הן עלולות להופיע גם אצל ילדים. ישנה חשיבות להכיר את התסמינים ולעקוב אצל רופא השיניים, מכיוון שאם יש מחלת החניכיים בשלב שיוצאות שיני החלב, זה יכול להעיד על מחלות אחרות. 

 

מחלת חניכיים, תסמינים– 

  1. ריח רע שלא ניתן להיפטר ממנו שנודף מהפה.
  2. רגישות לחום וקור בחניכיים.
  3. אדמומיות באזור החניכיים.
  4. נפיחות בחניכיים.
  5. דימומים במהלך אכילה וצחצוח. 
  6. כאשר ניתן להרגיש שיניים זזות- מחלת חניכיים חריפה.

כאמור, כדאי ומומלץ להכיר את כלל התסמינים על מנת לאבחן את המחלה בתחילתה, מכיוון שאם לא הופיע אף תסמין, לא ניתן לזהות שקיימת בעיה. מחלות חניכיים עלולות להתחיל ללא כל תסמין. לכן, חשוב לברר את הרקע המשפחתי שלכם, לברר האם אתם חלק מקבוצת סיכון ולהקפיד על בדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים. 

 

דרכי טיפול במחלות חניכיים-

הרופא מאבחן את המחלה על ידי צילום של חלל הפה מכמה זוויות ובאמצעות כך, הרופא יכול להעריך עד כמה מתקדמת מחלת החניכיים. כלומר, מצב השיניים, מצב העצם ומצב שורשי השיניים. לאחר שהרופא יבחן את כל הנתונים שברשותו, יוכל לאבחן במדויק ולהעניק את הטיפול המתאים ביותר. 

 

במידה וקיימת מחלת חניכיים, טיפול הוא הכרחי ומידי –

  1. טיפול של שיננית- ניקוי והסרת אבן יעיל עבור מחלות חניכיים קלות. חשוב לציין כי הטיפול חשוב גם עבור מניעה של היווצרות מחלות חניכיים, כאשר דואגים לבצע אותו פעמיים בשנה. 
  2. טיפול רופא- במקרים של מחלת חניכיים יותר מתקדמת, יש לבצע ניקוי עמוק המתמקד בהסרת אבנית וניקוי כיסי החניכיים. הליך זה אינו ניתוחי, נקרא הקצעת שורשים ומבוצע על ידי מומחה חניכיים מוסמך לאורך מספר מפגשים. כמו כן, יש מצבים בהם הרופא ירשום למטופל אנטיביוטיקה כדי לסייע בזיהום.
  3. טיפולים מורכבים ועמוקים אצל הרופא- במקרים של מחלה חריפה, לעיתים הרופא יקבל החלטה להחליף כתרים או שתלים הקיימים בפה אשר עשויים להוות הגורם למחלה. במצבים חמורים ולאחר שמוצו דרכי טיפול אחרות, יתכן שהמטופל יצטרך לעבור ניתוח חניכיים לשיקום הרקמות והעצמות. 

לכן קיימת חשיבות אדירה לשמירה על היגיינת הפה. אך בכל זאת, במידה והתפתחה אצלכם דלקת חניכיים כרונית, אנא טפלו בה בהקדם. התקשרו לקבל טיפול איכותי מרופא השיניים. מוזמנים לקרוא באתר שלנו מידע נוסף אודות טיפולי שיניים. עבור כל שאלה ותהייה, ניתן ליצור קשר עמנו במספר 072-2222272 או במייל litvakemil@me.com.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *