קיים תיקון נסיגת חניכיים ללא ניתוח, הידעת?

נסיגת חניכיים היא תופעה מוכרת וידועה אצל רבים באוכלוסייה, בטווח רחב של גילאים. למעשה, רקמת החניכיים העוטפת את השן נסוגה לכיוון שורש השן. ככל ששטח רב יותר מהשן הולך ונחשף, כך, יש יותר הצטברות חיידקים. לכן, נסיגת חניכיים עשויה לגרום לעששת חריפה ובשל כך לחורים בשיניים, כאבים, רגישות יתר לחום ולקור, הרס שורש השן ואף- איבוד שיניים. יש לשמור על השיניים באמצעות שגרה קפדנית הכוללת היגיינת פה, ביקורים שוטפים אצל רופא השיניים וקבלת טיפול במידת הצורך. 

פעמים לא מעטות אנשים טועים ומתבלבלים בין מחלת חניכיים לבין נסיגת חניכיים, ככל הנראה מהסיבה כי נסיגת חניכיים עשויה להעיד על מחלת חניכיים. אולם, נסיגת חניכיים יכולה להתקיים גם מסיבות אחרות, כגון, צחצוח אגרסיבי והצטברות אבנית, עישון, נסיגה טבעית בגיל מאוחר, מבנה לסת עם עצם דקה סביב השיניים ועוד. מרבית המטופלים יחוו נסיגת חניכיים בגיל מבוגר, אולם גם צעירים עשויים לחוות זאת, בעיקר עקב שינויים הורמונליים. 

תסמינים של נסיגת חניכיים כוללים דימום בעת צחצוח או כך סתם, רגישות לחום וקור, ריח וטעם רע מהפה ושינוי מיקום החניכיים וחשיפת שורשי השן. נסיגת חניכיים היא תוצר של תהליך הזנחה מתמשך, ככל שהאבחון יהיה מוקדם יותר, כך הטיפול יהיה קל ויעיל יותר. יש לגשת באופן מידי אל רופא השיניים, אפילו אם מופיע תסמין אחד בולט.

 

איך לטפל בנסיגת חניכיים

תיקון נסיגת חניכיים ניתן לבצע על ידי ניתוח שחזור חניכיים. ניתוח זה הינו הליך כירורגי חשוב שמטרתו להעניק הגנה לשן ולבריאות הפה. באמצעות הליך זה נלקחת רקמת חניכיים לרוב מאזור החך העליון של המטופל ומוסיפים אותה סביב השיניים. 

 

האם קיים טיפול בנסיגת חניכיים ללא ניתוח?

במידה וקיימת נסיגת חניכיים משמעותית וניתן לראותה לעין על ידי אדם שאינו איש מקצוע, זה מעיד על כך שהמצב חמור. 

בעבר טיפול באמצעות ניתוח חניכיים היה נפוץ ומתקיים לאחר שמוצו דרכי טיפול אחרות כגון, הסרת אבנית, הקצעת שורשים ושיפור היגיינת הפה. במהלך הניתוח, המנתח מבצע הרמת חניכיים, מנקה אבנית ורובד חיידקי, מסלק רקמות דלקתיות מן החניכיים ובמידת הצורך משתיל עצם בחללים שהותירה הדלקת. לעיתים המנתח מבצע שימוש בחומרים אחרים שמסייעים עם שיקום נסיגת החניכיים.

לרוב, בעיות באזור החניכיים עשויות להתרחש עקב בעיה רפואית אחרת בגוף, ככל הנראה שטרם אובחנה. לדוגמא, בעיה בתפקוד מערכת העיכול עלולה להשפיע על בעיות חניכיים. לכן, מומלץ לבצע אבחון דנטלי מעמיק אשר יסייע לשקם את החניכיים ללא ניתוח. לאחר מכן, בעזרת טיפול משולב במקור הבעיה ובשיקום החניכיים ניתן להוביל להבראה של החניכיים ולהימנע מניתוחים בכ- 80% מהמקרים. במידה ולא בוצע אבחון מעמיק ולא אותר מקור הבעיה, בעיית החניכיים עתידה לחזור בשנית לאחר הניתוח.

כמו כן, כדאי לדעת כי קיים טיפול חדשני בנסיגת חניכיים המאפשר גם הוא להימנע מניתוח. מדובר בסילוק החיידקים, המהווים גורמי מחלה, על ידי קרן לייזר שהיא למעשה האמצעי היעיל ביותר הקיים היום. באמצעות ההליך סיבי הלייזר מעבירים את קרן הלייזר המגיעה אל תוך החניכיים מסלקת את החיידקים ובאותה הפעולה גם מטפלת בחניכיים הפגועות. קרן הלייזר מצליחה לטפל גם בחניכיים כיוון שאנרגיית אור הלייזר מעודדת את הריפוי של התאים. לאחר מכן, האזור בו נגעה קרן הלייזר נותר נקי מחיידקים. בשל פשטות הטיפול, מידת הנוחות בה ירגיש המטופל לאחר הטיפול, היא גבוהה. כמו כן, הריפוי בהליך זה הוא מהיר ואיכותי בניגוד לניתוח המתנהל באמצעים מכניים אחרים.

כיום, טכנולוגיית הלייזר מוכחת מחקרית ברחבי העולם.

קיים טיפול חדשני נוסף המשתמשים בו במהלך ניתוח של שחזור חניכיים. מדובר בחומר ביולוגי המעודד צמיחה חדשה של כל המנגנון שמחזיק את השיניים, הנקרא אמדוגיין. חומר זה מדמה את התפתחות החלבונים המופרשים במהלך התפתחות שיניים ומעודדים צמיחת רקמות המעגנות את השיניים לעצם הלסת. ניתוח זה מתבצע תחת הרדמה מקומית, בו הרופא הכירורג מרים את החניכיים במידת המינימום שמתאפשרת, דבר שמשפיע לטובה על ההחלמה ועל תוצאות הניתוח.

 

תמיד עולה השאלה- איך ניתן להימנע ולשמור? 

התשובה היא פשוטה, המניעה תלויה בשמירה על שגרת היגיינה נכונה. כאמור, צחצוח שיניים עדין ולא אגרסיבי, שימוש יומיומי בחוט דנטלי, שימוש בעזרים נוספים לניקוי בין השיניים, ביקורים אצל רופא השיניים וניקוי אבנית אצל השיננית. כמובן שלכל המתעצלים, אם רוצים להימנע ממצב של נסיגת חניכיים- תמונות של מצבים העלולים להתרחש באם לא יקיימו היגיינה תקינה, יכולות לעזור לעשות כך.

כעת, כשיש בידכם את כל המידע הדרוש לכם בעניין נסיגת חניכיים, היו קשובים לתחושות שלכם. מוזמנים לקרוא באתר שלנו מידע נוסף אודות טיפולי שיניים. עבור כל שאלה ותהייה, ניתן ליצור קשר עמנו במספר 072-2222272 או במייל litvakemil@me.com.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *